НАП дава възможност на крайния клиент да проверява касовите бележки, които му се издават при всяка покупка, или които може да изиска да му бъдат издадени. Така може да бъде установен контрол върху отчитането на приходите и чрез гражданите на Република България. Това се случва, с помощта на Мобилното приложение на НАП - NRA Mobile, където , чрез сканиране на QR кода върху, всеки един издаден касов бон, крайния потребител или всеки един потребител, влиза и проверява актуалността им. През изминалата година (2024г.), са проверени повече от 300 хил. касови бележки, измежду които няма открита фалшификация. Тази проверка може да се случи, като крайния потребител сканира QR кода върху фискалния бон, издаден му от съответния търговец. След сканирането, може да се свери, стойност на продажбата, дата, час и номер на фискалната бележка.
След това, съвсем бързо, в рамките на няколко минути, потребителя може да направи справка, дали въпросния фискален бон е качен в сървъра на НАП. Ако се визуализира екран в зелено, означава , че всичко е наред и има успешно качване на бона в агенцията по приходите. Споменатото по- горе приложение може да се изтегли през App Store за телефони с iOS или през Google Play - за Android устройства. С тази система, се дава възможност за така наречения граждански контрол на търговците.
Всяко едно неиздаване на касов бон (касова бележка) е абсолютно нарушение, според българското законодателство. Всеки един гражданин, който закупува продукт или му се извършва услуга , разрешени от закона, може да изисква бележка. Ако му бъде отказано или въобще не получи такава, винаги може да подаде сигнал за това. А това може да стане а номер 0700 18 700 или изпрати имейл на: infocenter@nra.bg.
А от 01.01.2024 г. , влезе в сила промяна в закона, според която , клиента има право да задържи плащането към търговеца, докато не си получи фискалния документ. Това разбира се е продуктивано в основата си за предотвратяване на укриване на приходи, както и нелоялната конкуренция.
Ако се чудите, какви права имате като краен потребител или клиент, вече имате възможност да го разберете. Има създадени подкасти , както и брошура, в тях са обяснени ясно и подробно правата ви като клиенти. Качени са на канала на НАП в YouTube.
Имате нужда от одобрени касови апарати или други фискални устройства с отлично качество?
Нашите консултанти ще Ви помогнат да направите най-добрия избор.
Обадете ни се